Naturformidling for 0-6-årige

Sanseoplevelser i naturen

Naturaktiviteter for børn mellem 0-3 år bygger primært på forskellige sanseoplevelser, da børnene lærer nye ting, ved hjælp af alle deres sanser.

De kan ikke skelne mellem mælkebøtter og tusindfryd, men de kan godt nyde noget smukt og de vil nyde synet af svajende grene, farvestrålende blomster, kvidrende fugle og alle de vidunderlige dufte. 

Det er vigtigt, at aktiviteterne er nemme og ikke for tidskrævende, alligevel, opfordre jeg til at bruge naturrummet til aktiviteter ved fundstederne, i stedet for at tage materialer med hjem, da interessen tit falder hos både børn og voksne, når man kommer hjem.

Børn er født med veludviklet lugtesans

Babyer er født med en meget veludviklet lugtesans, som kan stimuleres ved, at føre f.eks. blomster, der dufter godt, hen under barnets næse. Barnet kan ikke snuse bevidst før det er omkring 18 mdr. gammelt, men nyder helt sikkert, de forskellige dufte fra naturen.

Fra barnet er omkring to måneder gammel, vil en uro fremstillet af naturmaterialer tryllebinde. De snurrende bevægelser vil stimulere babyens syn, og holde det beskæftiget. Lad også turen gå forbi det samme træ, hvor der holdes pause. Lig på et tæppe og kig op i træet og følg med i årstidsændringerne fra besøg til besøg. Mærk vejrændringerne, se og hør fuglene og nyd de forskellige dufte. Brug også gerne pausestedet til at læse bøger, tag en middagssøvn, eller nyd madpakken.

Høresansen er den første sans, der udvikles fuldt ud hos babyer

Hørelsen er den første sans, som udvikles fuldt ud hos en nyfødt og allerede fra babyerne er mellem 3 mdr. – 6 mdr. begynder de at blive bevidste om sproget og tidspunktet er oplagt til at introducere lydene fra forskellige dyr.

Når man læser bøger eller leger med krammedyr, så sig dyrets lyd, og gør det igen, på de steder de ses i naturen. Tag også gerne bøgerne med ud og læs dem på de steder, hvor dyrene findes. 

Følesansen

Børnenes følesans stimuleres ved forsigtigt at kilde dem, når lejligheden byder sig på turen. Finder I en fjer eller kommer forbi nyudsprungne gæslinger eller frøstande fra gederams så kild børnene, og få en smittende latter retur. Lad også gerne børnene mærke både regn og sne i ansigtet eller løvet, der falder fra træerne.

Synssansen

Når børnene begynder, at kunne gå er det tid til at gå på opdagelse. Observations evnen bliver skærpet, når børnene samler sten og pinde op, hører sine egne skridt og standser for at kigge på insekter og blade. Indsamlede blade, der lamineres og får limet en magnet på bagsiden, kan forlænge oplevelsen fra skoven, når barnet efterfølgende sætter blade på det malede træ på magnettavlen i legeværelset.

 

Max i fuld gang med at sætte blade på "egetræet".

Sæt tid af til forundring. Hvor blev Mathias´ ønskesten af da han kastede den i sneen?

Voksnes evne til liiiiige, at skulle videre, kan ødelægge de bedste naturoplevelser…

Børn og motorik

Mathias i fuld gang med at lede efter ønskestenen Det er også nu motorikken for alvor skal udfordres. Når man kravler og klatre, bruger man lodrette og vandrette bevægelser samtidig, og grovmotorikken stimuleres. Finmotorikken udfordres når øjne og hænder skal koordinere når små ting skal lægges op i fotobakken, eller insekter tages op i pincetgreb mellem to fingre og iagttages.

Naturen kan bruges som løftestang for barnets udvikling indenfor motorik, sprog og sociale kompetencer.

Daglig bevægelse er afgørende for børns sundhed bl.a. fordi børn opbygger deres muskler og knogler, mens de vokser. Aktive børn trives bedre, har mere energi og er mindre syge. Bevægelse styrker børns motorik, så de har lettere ved at koncentrere sig og lære.

· Børn der bevæger sig, er glade børn.

· Børn der bevæger sig, har mere selvtillid og flere venner.

· Børn der bevæger sig, føler sig mere raske

· Børn der bevæger sig lærer mere.