Vælg en side

Inspiration til dagsarrangementer
for hele familien

Naturen er et perfekt sted for flere generationer at mødes om fælles aktiviteter. Tjek Primi-Deluxe

Læs om familiens Cederskjolds oplevelser med Primi-Deluxe ved Limfjorden

Med vores ny-vundne primi-deluxe rygsæk fandt vi vej fra Fyn til Louns i pinsen – vi havde virkelig glædet os til en tur under åben himmel og skulle endda have fornøjelsen af at fejre fødselsdag for familiens yngste, Jonas, om mandagen. Han fik selvfølgelig rygsækken i tidlig fødselsdagsgave og var mildest talt stolt som en pave, da vi efter at have fundet den bedste shelter på naturbasen på Louns, begav os afsted med reje-net og rygsæk mod stranden. Jonas havde ønsket at fejre sin 8 års fødselsdag ved stranden med krabbefiskeri og bål; at vinde en lækker rygsæk med trangia, omnia-ovn, kogebog og gas gjorde kun det hele meget bedre og åbnede op for mange flere gode oplevelser i det fri.

På vej mod stranden kunne vi nyde det unikke landskab som mindede børnene om Svanninge bakker eller Mols bjerge – Mor Jannie glædede sig over duften af kvæg og vi værdsatte alle 4 synet af mange vilde blomster i alverdens farver, helt særligt var de blomstrende orkideer.

Istidsskrænterne bød på smukke kig ud over fjorden, solen stod højt på himlen og flere havde fundet vandresko, sejl- og motorbåde samt badetøjet frem for ligesom os at nyde livet. Og nyde livet, dét gjorde vi. Vi gik straks ud i det lave vand væbnet med reje- og fiskenet. Jagten var begyndt og hvilke fantastiske hvin og udbrud når der var gevinst. Små og store rejer, med og uden rogn. Strandkrabber. Snegle. Tangnåle. Muslinger. I massevis. I vores medbragte spand begyndte de at jage hinanden…

Efter lang tids glæde ved at dele hinandens fangster og oplevelser gik vi på land igen; nu ville vi have gang i trangiaen, for det var tid til at tilberede rejer og blåmuslinger. På stranden kunne vi også finde strandarve som passer helt fint til en rejemad.

Med en lækker eftermiddags-snack i maven gik turen tilbage til vores lejr hvor sovegrej skulle pakkes ud mens trangiaen endnu engang blev startet op – nu til aftensmad. One-pot-pasta virker – alt-i-en-gryde, koges godt igennem og voilá; så er der serveret. Altså bortset fra når mor undervurderer størrelsen på gryden og bliver nødt til at bruge to! Men i princippet virker det. Og alt kan puttes i. På jagt med kogebogen!

Mætte, udpakkede og med solen i vest tændtes bålet. Samlingspunktet hvor vi deler oplevelser fra dagen og nyder. Lidt senere kom kvæget fra den anden ende af den store mark og berigede solnedgangen yderligere – hvilken dag.

Far Michael havde sørget for myggenet så det var bekymringsfrit at lægge sig i soveposen. Men inden vi nåede helt så langt skulle vi lige lave dejen til morgendagens brunsviger – et lille trick hvis man ikke gider vente på flere gange hævning.

Morgenfødselsdagssang i shelter – dét virker også. Søster Ida på 9 havde gaver med – til stor glæde. Trangiaen varmede op igen, denne gang til musligrød mens tøserne gjorde resten af brunsvigeren klar til omniaovnen. Der blevet fundet blomster til morgenbordet og mens brunsvigeren bagte, gjorde vi klar til endnu en udflugt til stranden. Nu skulle der fanges krabber og der var ønske om en badebro. Afsted til Hvalpsund på sommerens første dag, høj sol og højt humør. Vi fandt rare mennesker der delte ud af deres madding, krabberne hoppede glad på og varmen kunne klares med en svømmetur i ny og næ.

Brunsvigeren duftede skønt og efter pyntning var vi klar til endnu en sang – og så smagte vi! Vi kommer fra Fyn hvor brunsviger er meget seriøst. Men vi skulle til Vesthimmerland for at smage den allerbedste brunsviger – mums! Brunsviger i omnia-ovn er ganske enkelt fremtiden for vores familie. Punktum.

Mere strand. Livet i vandkanten har altid gjort os godt.
Senere bål-burger. Jonas’ livret er burger, så det kunne selvfølgelig ikke være anderledes. Flere rare mennesker havde fundet vej til naturbasen og der var basis for kagebytte – endnu et godt trick at tage med sig på tur. Vi fik drømmekage og de fik brunsviger, den blev igen rost.

Inden vi måtte vende næsen mod Fyn, måtte vi nyde landskabet på Louns igen. Dufte, farver, kig og udsigt, massevis af muligheder.

Vesthimmerland – vi kommer helt sikkert igen!

Læs om familien Tindahls oplevelser med Primi-Deluxe i skoven

Vi var så heldige at vinde en Primi-Deluxe rygsæk og vi blev udvalgt til en tur i skoven.

Vi er en famile på 2 voksne og 4 børn på 9, 7, 5 og 3 år. Både Mette og jeg er glade for naturen og har brugt den meget især i relation til FDF OG Geochaching. Efter vi har fået børn har det dog mest været dagsture, men nu hvor den mindste har smidt bleen, har vi fået mere mod på at tage nogle overnatninger i naturen. I maj måned har vi derfor allerede overnattet i Shelter ved Skivum, ved Vilsted sø og i Fandrup.

Planen i Pinsen var:
1. At tage til skoven i Uhrehøj plantage og overnatte.
2. At få afprøvet ovnen. Gerne til flere forskellige ting.
3. Og se, om vi kunne finde noget mad i naturen.

Overnatning i det fri

Første del var ikke så svær, vi har i dag liggeunderlag og soveposer til alle, hvor vi tidligere har lånt os frem. Og børnene synes det er super sjovt at være afsted. Denne gang sov de helt til kl 6.15 selvom om, der bliver tidligt lyst, da vi overnattede i Fandrup og Skivum, var de vågne kl. 5.00. En anbefaling kunne være at vælge et sted med en lukket shelter. Ved Vilsted sted sov de nemlig helt til klokken 7.00, da der ikke blev lyst på samme måde.

Omniaovn

Anden del krævede lidt forarbejde for at lære, hvordan en omnia-ovn virker, men et par hurtige søgninger på Google hjalp meget.
Første tip. Gør det ikke mere svært end nødvendigt.
Vi fik lavet 4 forskellige ting i ovnen.
Brunsviger, boller, lasagne og chokoladekage. Boller og chokoladekage var shake and bake og lasagnen var fra Knorr. Og det virker lige så fint som brunsvigeren, der var lavet fra bunden.
Andet tip. Skru ned for temperaturen. Vi startede med at lave brunsviger og må indrømme, at den blev noget sort i bunden – heldigvis ikke mere, end at der stadig var masser af lækker kage. Gasbrændere skal stå meget lavt for der ikke kommer for meget varme på bunden. Samtidig er det godt hvis, der er meget vindstillede hvor den står.

Vild Mad fra Naturens Spisekammer

Tredje del var nok den sværeste. Vi har ikke før forsøgt os med at samle mad i naturen. Da forberedelsestiden ikke var så lang, måtte vi tage det lidt som det kom. Vi brugte bogen, der var i tasken samt hjemmeside vildmad.dk og så prøvede vi os ellers frem. Der gik næsten sport i, at der helst skulle findes noget fra naturen til alle retter.

Dette resulterede i, at der kom brændenælder i bollerne, at vi fik rørt smør med ramsløg ( det var virkelig godt), fik lavet salat med mælkebøtter og tusindfryd, skvalderkål i lasagne som ekstra fyld, grillet dunhammer (de skulle nok havde været lidt større men det skal prøves igen for smagen var god) også fik vil lavet snaps at tusindfryd vil de voksne.

Vores oplevelse var, at børnene synes det var spænende at være med til at finde og plukke de forskellige ting. Vi er også sikre på, at det er noget der bliver nemmere jo flere gange man gør det. Vi stod flere gange med bog eller app og tænkte “kan den her spises.?” eller “er det den her vi leder efter?”
Turen har givet os mod på at forsøge os med mere mad fra naturen i fremtiden.

Alt i alt en super tur til Uhrehøj! Kombinationen af skov og en lille sø hvor børnene kunne lege, var helt fantastisk. Den mindste har allerede proklameret, at han gerne vil derhen igen.

Naturnørdtasker og trangiaVi kan virkelig anbefale, at man låner en Primi-Deluxe rygsæk. Vi har lavet meget mad på et trangia gennem tiden, men ovnen gør, at man virkelig kan udvide repertoiret af retter. Samtidig er der mange timers sjov i at læse om og lede efter mad i naturen.

Vi glæder os allerede til at se, hvilke skønne oplevelser, der venter os på vores næste tur.

Læs om familien Peters oplevelser med Primi-Deluxe på De Himmerlandske Heder

Familien Peters på de himmerlandske heder

Først lidt om OS:
Mor, far og 4 børn, Skjold 3 år, Esther 5 år, Aksel 13 år og Karla 15 år. Vi bor i Aars og vil nok betegne os som erfarne friluftsmennesker, vi forældre er tidligere FDFere og denne fritidsinteresse er gået i arv – indtil videre – til Karla og Aksel.

De sidste par år har vi besøgt mange shelterpladser, enten i bil eller på vores sommerferier rundt i landet på cykel. Maden bliver tilberedt over bål, og trangia er noget man bruger til opvaskevand og havregrød. Vi har aldrig turde springe ud i at bruge naturens råvarer, for hvad kan spises og hvad kan ikke spises? Så da vi i torsdags vandt tasken med lækkert grej fra naturekspeditionen, var det da både med spænding og nervøsitet i kroppen, men nu er vi jo nødt til at forsøge.

Lørdag 30. maj:
Idag er dagen blevet brugt på Google og det store internet. Opskrifter på naturekspeditionen.dk er nøje undersøgt. Og sankelandskaber og planter på vildmad.dk er nøje studeret. Vi er helt øre i hovederne, men nu ved vi da hvad vi kan bruge skvalderkål, brændenælde og mælkebøtter til… Planter de to mindste har fundet i vores have 🙂 vi har lagt en aftensmadsplan: flødekartofler i omniaovnen, frikadeller med et eller andet krydderi på panden og mælkebøttesirup til pandekager. og hvis vi har overskud brunsviger:-)

Frikadeller med tusindfryd på en tallerken

Søndag 1.juni:
Vi startede ud ved middagstid ved shelterne ved de himmerlandske heder. Vi havde taget madpakker med, så vi ikke skulle sanke på tomme maver. Da vi havde spist vores madpakker, begyndt vi vores jagt efter mad i naturen. Vi fandt en masse planter, og med en gammel Lademann naturbog kunne vi nemt identificere dem vi fandt. men de fleste var desværre uspiselige. Vi fandt en masse hedelyng som er udenfor sæson og en blomst som vist nok kan bruges til te. Vi har faktisk aldrig været på heden, så det var ret sjovt (og varmt 🙂 )at se hvordan landskabet bugtede sig med enkelte træer stikkende op hist og pist.

Familien Peters på de himmerlandske Heder

På vores rundtur så vi til stor begejstring for alle lidt dyr. Det skotske højlandskvæg som græsser på heden havde fået kalve, haren løb hurtigt forbi os og en grøn sommerfugl var legesyg. Lidt slukørede satte vi snuderne tilbage mod shelteret. Men heldigvis havde børnene spottet mælkebøtter på shelterpladsen, så vi vidste at vi nok skulle få lavet lidt sirup. 🙂 Tilbage ved shelteret skulle der nu rigtig kokkereres og dertil hentes vand ved kilden, og heldigvis stod der en masse brændenælder på bredden, så nu kunne frikadellerne da også få lidt krydderi 🙂 Alle spiste af maden, selvom Esther syntes det var ret vildt at man kunne spise bellisblomsterne i naturen.Vi sluttede dagen af med brunsviger, som smagte fantastisk.

Brunsviger bagt i omniaovn på trangia

Mandag d. 2. juni:
Med små børn på tur, er det tit dem der vågner først, det var ikke tilfældet i dag, Det havde vist været meget begivenhedsrig dag i går 🙂 Vi fik ikke lavet pandekager igår, da vi valgte at lave brunsviger istedet. Men mælkebøttesiruppen smagte nu også rigtig godt til havregrøden. Hold dog op det smagte godt 🙂

Æbler og mælkebøtter i en gryde

Konklusion:
Det var svære end vi lige havde håbet. Men helt klart noget vi skal dyrke meget mere i fremtiden.

Mvh
Familien Peters

Inspiration til dagsture

I nedenstående 9 forslag finder du inspiration til fælles oplevelser.
Aktivitets og turforslag til:

1. Stranden
  2. Vild Mad ved Stranden
  3. Aktiviteter på naturbasen i Jenle
  4. Aktiviteter med blade
  5. Vilsted Sø
  6. Natur og motion
  7. Skovtur på jagt efter “Nattens Øjne”